בריאות ומזון מן החי חדשות

לקוי שמיעה- יש מה לעשות

מאת: רותי שרון, קלינאית תקשורת ראשית של סונובה – שטיינר בישראל

על רקע יום השמיעה בישראל מתברר שכמעט אחד מכל עשרה בישראל, כשבע מאות אלף איש  מתקשים בשמיעה. רבים אינם יודעים שהם לא שומעים טוב אבל 130 אלף ישראלים סובלים מלקות שמיעה חמורהרובם מבוגרים. יותר ממחצית מבני ה-75 ומעלה בישראל סובלים מלקות שמיעה.

לא מדובר רק בקושי לשמוע את החדשות או את בני המשפחה שכן במחקר שפורסם בדצמבר 2018,  בו  השתתפו מעל 5000 נבדקים בגילאי 50 ומעלה, התברר כי קיים קשר בין ירידה בשמיעה לבין קיום של סימני דיכאון. החוקרים גילו גם שהסיכוי לקיום סימני דיכאון גדל משמעותית ככל שהירידה בשמיעה חמורה יותר.

הקשר בין שמיעה לקויה למצב רוח רע מתחזק עוד יותר על רקע הנתונים הבאים: הסיכוי להופעת סימני דיכאון אצל אדם עם ירידה קלה בשמיעה הוא פי 1.8 לעומת אדם עם שמיעה תקינה. כשקיימת ירידה בינונית ישנו סיכוי של יותר מפי שניים לעומת אדם עם שמיעה תקינה, ובמצבים של ירידה חמורה הסיכוי להופעת סימני דיכאון מזנק ליותר מפי ארבע.

למרות הירידה ביכולת לשמוע כאשר מעל גיל 80 מדובר בכ-80% מהאוכלוסייה רוב הקשישים לא פונים לקבלת עזרה. לכן גם הם לא עוברים תהליך של שיקום שמיעה. בעידן בו תוחלת החיים גדולה ומתארכת, מדובר למעשה באוכלוסיה גדולה מאוד שנמצאת בסיכון ללקות בדיכאון.

ירידה בשמיעה עלולה על פי המחקר להביא להימנעות ממצבים חברתיים והימנעות זו עלולה כנראה להביא לדיכאון. הפתרון גם כן ברור.  בהתבסס על מחקרי עבר מעריכים החוקרים ששיפור המצב השמיעתי של האדם (בעזרת מכשירי שמיעה למשל) יאפשר תפקוד חברתי טוב יותר ולכן גם ישפר את תסמיני הדיכאון.

בשנים האחרונות מצטברות עדויות לכך שירידה בשמיעה מהווה גורם סיכון למצבים רפואיים שונים כמו ליקויים קוגניטיביים ודמנציה. ממחקרים רבים עולה כי אנשים המתמודדים עם ירידה בשמיעה נמנעים לעתים קרובות מפעילויות חברתיות שלקחו בהן חלק בעבר. הימנעות זו ושינוי באורח החיים משפיעים על האדם עצמו, על משפחתו ועל סביבתו ועלולים להביא למצבי מצוקה ובידוד.

לירידה בשמיעה יכולים להיות גורמים רבים כמו מחלות שונות, חשיפה לרעש וגורמים גנטיים. עם זאת, הגורם הנפוץ ביותר לירידה בשמיעה הוא הגיל.. המקורות הפיזיולוגיים לליקוי הם האוזן הפנימית ועצב השמיעה. בנוסף, עם הגיל מתרחשים שינויים ביכולת הזיכרון, הפענוח והעיבוד השמיעתי המשפיעים גם הם על ההאזנה בעיקר על רקע רעש.

הירידה בשמיעה מתאפיינת תחילה בתדרים הגבוהים, קשיים בהבנת דיבור על רקע רעש, קושי בעיבוד מידע שמיעתי וקושי במיקום צליל במרחב. מכיוון שהירידה בשמיעה היא הדרגתית ועלולה להחמיר לאורך זמן, חלק מהאנשים אינם מודעים לקושי.

לא ניתן לרפא את ליקוי השמיעה אך ניתן לשפר את תפקודו של האדם בעזרת מכשירי שמיעה ואביזרי עזר.

 

נגישות