חדשות כללי רכב ומוצרי חשמל

עדכון המס לטובת העשירים

עדכון “המיסוי הירוק” על כלי רכב חדשים החדש שהפך לרשמי בתחילת אפריל יפגע בעיקר ברוכשי הרכבים הזולים והירוקים יחסית. דגמי הרכב הפופולרים, הבינוניים יאלצו לשלם יותר מס אבל במידה מתונה. מי שלא יפגע כמעט הם בעלי מכוניות היוקרה.

אחת לשנתיים מעודכנת נוסחת רמות המזהמים השונים של כלי הרכב ונקבע לכל מכונית  “ציון ירוק” שעל פיו גובה זיכוי מס הקנייה , בין אפס ל-15 אלף שקל. העדכון האחרון קיצוני ביחס לעדכונים הקודמים שבוצע מאז נקבע מנגנון המיסוי בתחילת העשור.

עיקר ההשפעה צפויה להיות על כלי רכב זולים וירוקים יחסית, שהיו הנהנים העיקריים עד כה מהטבת המס הירוק. ביניהם כל דגמי המיני, משפחתיות רבות ואף מספר דגמי קרוס-אובר קומפקטיים. בנוסף מספר דגמים היברידיים, בעיקר מכוניות מנהלים ורכבי פנאי, יאבדו את זכאותם להטבת מס לכלי רכב היברידיים – תקרה של 30% מס קניה במקום 82%.

דגמי היוקרה שרבים מהם ממילא לא נהנו מהטבת המס, לא יושפעו כמעט מעדכון המס הירוק וזאת מכיוון ששיטת המס כוללת רק הטבה על זיהום מופחת ללא קנס על זיהום מוגבר. בנוסף, רוב דגמי היוקרה עם הנעה היברידית נטענת (“פלאג-אין”) ימשיכו לקבל את הטבת המס הקיימת על כלי רכב היברידיים. כלי רכב כאלה הם הנמכרים ביותר בפלח היוקרה בשנים האחרונות מדובר בהטבה שמגיעה לעיתים למאות אלפי שקלים.

העדכון נערך על רקע שיטה החדשה ומחמירה למדידת המזהמים, שנכנסה לתוקף בשנה שעברה באירופה, והוא פורסם השנה בהתרעה קצרה יחסית, ככל נראה במטרה להקשות על יבואני הרכב להיערך מראש לשינויים ולבצע בשיתוף עם היצרנים התאמות ברמות הפליטה.

אך למרות התראה הקצרה יבואני הרכב ניצלו את החשש מעליית מחירים לגל מסיבי של שחרורי רכב חדש מהמכס ולפי הערכות במהלך חודש מארס שוחררו מהמכס מעל ל-60 אלף כלי רכב עם הטבות המס הקיימות. מדובר במלאי טיפוסי של שלושה חודשים ועובדה זו צפויה למתן את עליית המחירים הצפויה, לפחות בחודשים הקרובים.

עוד גורם שעשוי למתן את עליית המחירים הוא החולשה היחסית של המכירות בשוק הרכב ברבעון האחרון של השנה, שגרמה להצטברות מלאים גדולים מהצפוי וללחץ להורדה ישירה או עקיפה של המחירים.

גם הליסינג יתייקר

גם משתמשי הליסינג יספגו התייקרות בשווי השימוש החודשי שנגזר ממחירי המחירון הרשמיים של כלי הרכב שיתייקרו כעת.

עם זאת מהמהלך יהיו גם כמה “מרוויחים” ובראשם האוצר, שצפוי לרשום במהלך מארס קפיצה משמעותית בהכנסות המדינה ממסים, על פי הערכות בשיעור של 1.5-2.5 מיליארד שקל, שעשוי לשפר את תמונת הגירעון בתקציב בטווח הקצר. עם זאת בענף מציינים שזו סטייה נקודתית, וכי היא תבוא על חשבון ירידה משמעותית בהכנסות ממס קניה על רכב בשני הרבעונים האחרונים של השנה. עוד מרוויחים גדולים מהמהלך הן חברות הליסינג, שירכשו מהיבואנים כלי רכב במחיר שלפני עדכון המס הירוק, אך יתמחרו את חוזי הליסינג בהתאם למחירים העדכניים והגבוהים יותר. בנוסף ייהנו חברות הליסינג מהגדלת ערך צי הרכב שלהן בספרים, שמשוערך בהתאם למחירי המחירון.

רשות המסים הודיעה גם  כי תבחן את תוצאות המהלך בשטח, ככל הנראה ביוני, ובהתאם תחליט האם לבצע עדכונים והתאמות נוספות במיסוי הירוק. ברשות המסים מוטרדים בחודשים האחרונים מהזינוק המשמעותי בחלקם היחסי של כלי הרכב ההיברידיים העממיים מכלל המכירות – כמעט 30% מהשוק לפי הערכות – ומתכוונים לגבש מהלכים נספים שיסננו מרשימת ההטבות חלק מהדגמים הפופולריים.

הרשת להגנת הצרכן

הוסף תגובה

לחץ כאן להכנסת תגובה

נגישות