המדור המשפטי הפופולריים ביותר

רגע לפני שאתם קונים ברשת ורגע אחרי

 למעלה משלושה מליון ישראלים ערכו קניות בשנה האחרונה ברשת. מחזור העסקאות עמד על כ 20 מליארד ₪. אבל מה קורה במקרים של טעויות בהזמנה, תשלומים מפתיעים, משלוח שלא מגיע, או מוצר שהגיע אבל בעצם יש לנו כבר מוצר דומה? 

גם מנועי החיפוש השונים ואתרי המכירות הגדולים טועים לא פעם. לכל אתר יש אותיות קטנות ואפליקציות מתחזות, ואתם חייבים לדעת איך לבחור ולבחון את מקור הסחורה. אל תמהרו להתפתות למוצרים שקופצים עליכם במודעות בפייסבוק, בחיפוש בגוגל ובקרוב גם בווטסאפ. בדקו את האתר שמציע את מה שאתם רוצים וחפשו עליו חוות דעת ברשת - אם משהו לא נראה לכם כשר, גלשו לאתר אחר.

אם יש לכם חשבון משתמש באתר מוכר ששולח לכם מייל שנראה לגיטימי, אפילו עם קוד הנחה, אל תלחצו על הקישורים, אלא חפשו את הלינק בעצמכם. עונת הקניות פופולרית גם ב”פישינג” - פיתיון שחושף את פרטינו האישיים ופרטי האשראי שלנו לגורמים לא רצויים. רכישה באפליקציות השונות, כמו בכול תהליך רכישה ואולי יותר, עשויה  להוביל לעתים לעוגמת נפש, במרבית המקרים סתם כי לא טרחנו לקרוא את ההרשאות שאנחנו מעניקים לבעליה, במקרים אחרים כי פשוט הורדנו אפליקציה מתחזה.

אפליקציות ואתרי קניות רבים מציעים לכם לשמור את פרטי התשלום לשימושים עתידיים וזה משהו שתמיד עדיף להימנע ממנו. נכון, כמעט כולם מציעים היום קנייה מאובטחת בפרוטוקול SSL, אבל כולם חשופים לפריצות אבטחה. אתם יכולים להיעזר בשירותי תשלום צד ג׳ כמו PayPal כשהאפשרות קיימת, אבל שימו לב גם לעמלה הנוספת, אם קיימת.

אם אתם משלמים בכרטיס אשראי, קחו בחשבון את העמלות של חברת האשראי - בדרך כלל אלו עמלות של המרות מט”ח. עדיף לשלם במטבע המקומי או בדולרים. אם אתם מזמינים מוצרים מחו”ל באופן קבוע, אולי רצוי לכם יותר בטווח הארוך להחזיק חשבון מט”ח ולחסוך בעמלות.

חבילה יצאה, האם תגיע במועדה?

לפני שמקליקים על ההזמנה כדאי לברר מספר נושאים.כמו מה גובה דמי המשלוח? ותוך כמה ימים - או ימי עבודה - הוא צפוי להגיע אלינו? או האם תחול עליו עלות שילוח נוספת כמו שחרור מהמכס? כזו שתפתיע אותנו כשנלך לאסוף את החבילה ?כמו כן, בדקו היטב שהמועד הצפוי להגעת החבילה מתאים לכם, במקרים מסוימים תוכלו לזרז את הגעתה תמורת תוספת תשלום. לאחרונה החלו חלק מהאתרים להשתמש בשירותי משלוח שלא דרך דואר ישראל. המשלוחים הללו מהירים יותר אך בעוד שבדואר ישראל אתם לא תמיד נדרשים לשלם את מלוא המס לשירותי המשלוח נלוים כל התשלומים הנוספים.

אם אתם מזמינים את המוצרים שלכם מחו”ל, קחו בחשבון גם את שלושת סוגי המס הרלוונטיים: מכס, מס קנייה ומע״מ. קניות שמחיר מוצריהן (לא כולל שילוח), אינו עולה על 75 דולר - אינן חייבות בתשלום מסי יבוא; קניות בסכום של 75-500 דולר פטורות ממכס אך חייבות במע”מ, כלומר תוספת של 17% למחיר הכולל - מוצר, שילוח, ביטוח.

האם ניתן לבטל הזמנה

אם רכשתם את המוצר מאתר ישראלי, שמורה לכם הזכות לבטל את העסקה עד 14 יום ממועד קבלתו, לאחר שהודעתם על כך בכתב. על פי תקנות הגנת הצרכן שמורה לנו ״זכות החרטה״.

חוקי הגנת הצרכן אינם חלים על אתרי קניות מחו”ל, לכן אתם חייבים לעיין במדיניות ההחזרות בכול אתר לפני הרכישה. חלק מהאתרים יעניקו לכם החזר כספי מלא, אך קחו בחשבון את עלות השילוח חזרה, גם פה לפעמים המוכר מוכן לקחת עלות זו על חשבונו.

אז כמו בכול קניה, עשו זאת במחשבה תחילה.

 

נגישות